Enterprises worden tegenwoordig waarschijnlijk elk jaar geconfronteerd met meerdere kritieke gebeurtenissen. Bedrijfscontinuïteit en veerkracht staan altijd bovenaan de agenda van de CIO. Door de toenemende veerkracht op digitale strategieën om de bedrijfseisen te vergemakkelijken, krijgt operationele efficiëntie nu echter steeds meer aandacht van CIO's en bedrijfsbesturen. Cybercriminaliteit schoot begin 2020 omhoog toen bedrijven reageerden op COVID-19. De pandemie dwong bedrijven over de hele wereld om miljoenen werknemers op afstand toegang te geven tot bedrijfsmiddelen, vaak via niet-vertrouwde apparaten. Naast door een pandemie geïnspireerde cybercriminaliteit lopen ondernemingen vandaag de dag al dagelijks het risico op ongeplande verstoringen. Sommige daarvan zullen rechtstreeks het gevolg zijn van infrastructurele storingen. Andere potentieel schadelijkere gebeurtenissen, zoals extreme weersomstandigheden, natuurrampen of geweld op de werkplek, kunnen ook gevolgen hebben voor IT.
CIO's moeten volledige zichtbaarheid van en controle over de IT-omgeving van de onderneming hebben om een effectieve en alomvattende respons op incidenten te garanderen. Maar wanneer zich een kritieke gebeurtenis voordoet, hebben CIO's, net als alle uitvoerende leiders, een breder bewustzijn nodig om de potentiële effecten van een kritieke gebeurtenis op alle bedrijfsmiddelen en personeel te begrijpen. Leiders kunnen niet de juiste beslissing nemen over de juiste herstelstappen zonder een alomvattend begrip van de bedreigingen en reactieopties.